Hoe kan je deze app inzetten?

Een les rond solliciteren kan je beginnen door de voorkennis van de leerlingen te activeren. Wie heeft al ooit eens moeten solliciteren? Hoe hebben ze dit gedaan? Hoe zouden leerlingen die dit nog niet hebben moeten doen dit aanpakken? Bij wie zouden ze terechtkunnen met vragen hierover? Als jij een baas zou zijn die personeel aanneemt, welke eigenschappen zouden voor jou belangrijk zijn in een werknemer? Waarop zou je letten als iemand bij jou komt solliciteren? Wat is het verschil tussen verschillende jobs als je moet solliciteren? Deze brainstorm kan je eventueel vooraan op het bord (laten) noteren.

Je kan de leerlingen op zoek laten gaan naar een job of vakantiejob waarvoor ze - hypothetisch of in werkelijkheid - zouden willen solliciteren.

Je kan de leerlingen verdelen in groepjes, waarbij je gelijkaardige beroepen samen kan plaatsen. Bereid enkele vragen voor die de leerlingen in hun groepjes kunnen beantwoorden aan de hand van de app. Aan de hand van deze vragen kunnen de groepjes een rollenspel voorbereiden waarbij ze voor de klas een sollicitatie simuleren.

Je kan samen met de hele klas enkele criteria vooropstellen om deze toneeltjes te kunnen beoordelen. Op die manier kan je peilen of de leerlingen nu ook effectief weten wat belangrijk is bij het solliciteren en kan je op een participatieve manier tot een beoordelingsinstrument komen. Dit beoordelingsinstrument, eventueel in de vorm van een rubric, kan je gebruiken bij co-assessment (een vorm van beoordelen waarbij enerzijds de leerlingen elkaar evalueren en anderzijds de leerkracht zijn leerlingen beoordeelt) of peer assessment (een vorm van beoordelen waarbij leerlingen elkaar evalueren op bepaalde criteria). Dit zorgt er onder andere voor dat leerlingen zich meer betrokken voelen in het leerproces en dat ze de leerstof beter begrijpen en onthouden. Socrative kan een erg handige tool zijn om leerlingen elkaar (al dan niet anoniem) te laten beoordelen.

Na de individuele beoordeling, kan je de opdracht met de hele klas bespreken. Wat was het doel? Wat ging (minder) goed? Hoe kunnen de leerlingen het in het vervolg beter doen? Meningsverschillen bij de beoordelingen kunnen hier ook besproken worden. Hieruit leren niet alleen de leerlingen die het rollenspel hebben gedaan, maar ook de leerlingen die beoordelen.

Als laatste kan je de leerlingen ook een filmpje tonen van een sollicitatiegesprek waarin bepaalde zaken goed lopen en andere minder goed. De leerlingen kunnen dan via de app nagaan wat wel al goed was en wat nog niet. Het is hierbij ook belangrijk aandacht te besteden aan hoe zij het beter zouden kunnen doen. Hieronder vinden jullie alvast een bruikbaar filmpje.